Munkaszoba 2016-2017 / Kulisszatitkok az Állatösvények - Jelenések munkák készültének hátteréről
(részlet egy átdolgozott levélből, címzett Barna Róbert)
„Egyrészt az állatok kapják a főszerepet ezúttal munkáimban, másrészt a jelenés (jelzés) itt most maga a valóság, tényleg több esetben történt, hogy a festésre szánt puszta, sima megmunkálatlan anyag felületen (fém, fa,vászon, papír) megjelentek állatfigurák, formák. Először történik meg ilyen velem, konkrétan a kompozíció, az állatok körvonalai, mi több kapcsolódási felületei is, némely esetben az egész kép kirajzolódott szemem előtt. Csak eszközeimmel le kellett követnem ezeket a semmiből előtűnő „vonalakat” a látszólag üres felületeken, így alakult több is a festményeim közül. Ez engem is meglepett, hiszen normális, köznapi esetben nem történik ilyen az emberrel. Sőt, az is némileg szokatlan, hogy a spontán, szabad zene improvizációban, mintha diktálásra születne a zene, amit játszom. A valós idejű játék folyamatban olyan szerzemények születnek (etűdök, dalok, szöveg-nyelvjátékok, kompozíciók, ezek közt pedig történet, mesefolyam, operaszerű cselekmény láncolatok), amelyeket egész estés koncertek vagy lemezek esetében is általában a zeneszerzők (körvonalaiban vagy egészben) előzetesen megírnak. Ez utóbbi talán nem olyan különös (mivel nem kézzel fogható a leképeződés), mint a festmények esete, ahol nyilvánvalóan a semmi felületen kirajzolódva jelentek meg a kész művek úgy, hogy még hozzájuk sem nyúltam. Nem arról van szó, hogy a fejemben jelentek volna meg, hanem konkrétan a vonalak váltak láthatóvá, és ezeket követhettem le a készítési folyamatban. Igaz, nehéz volt (talán olykor megerőltető is) kibogozni, követni ezeket festékkel, tintával, adott esetben csak egész vékony írószerrel lehetett megközelíteni, de mégiscsak ott voltak, csalhatatlan az üres felületen, és csak bizonyos közelségben, szögben és koncentrációban látszottak tisztán, akár messzibbről is. Persze, mondhatjuk, egy tűrődés a vásznon is rejthet, megjeleníthet ilyen képeket tudatunkban, de hogy egy fa vagy fémfelületen konkréten oroszlánok sora, máshol több, különböző állat figura, állatfigurák sokaságának pontos körvonalai jelenjenek meg, mégiscsak meglepő és elgondolkodtató, főleg úgy, hogy valójában mondhatni nem is tudok állatokat rajzolni. (A munkák címeiben jelöltem, ahol „jelenés” történt akár részlegesen vagy teljes képet illetően.)
Ezúttal 3 új műfajjal mutatkozom be:
Az van jelenleg, csak hogy az eddigiekhez képest lásd az újabb oldalaimat, hogy egyrészt el kezdtem festeni, vászonra, fára, papírra, ami éppen akad, minél nagyobb méret, annál jobban érzem magam munka közben, annál izgalmasabb a folyamat, minél nagyobb felületen tudok kibontakozni, már nemcsak számítógépen rajzolok. Másrészt 2 éve szabad improvizációs zenével foglalkozom, saját szerzeményeket szülök világra, teljes koncert, lemeznyi anyagokat. Ezt úgy lehet elképzelni, mint valós idejű (mű-lejátszás idejében születő, lejátszás idővel azonos időben komponált) zeneszerzést. A véletlen idejében létrejött (legalábbis a mi időnk szerint annak számító), egyszeri, csak ott és éppen akkor megtörténő, felvétellel rögzített zenéről van szó. (tehát a zene nem íródik le előzetesen, csak szabad improvizációban, mint egy költemény lejátszódik és a felvétel rögzítve van, így lesz továbbadható a kész szerzemény). Kockázatos idejű ez a zeneszületés, zenefelépülés, mégis csodát rejtő éppen kiszámíthatatlansága, kiismerhetetlensége miatt. Nos, a harmadik, ami ebből a zenefolyamból nőtte ki magát, a hangos-könyv, (ilyet sem készítettem még) ének és billentyűhangokkal tűzdelve mesélem, beszélem el a rímek megállíthatatlan folyamába ágyazott költeményeim. Hol mondom, hogy énekelem is a szövegeket, miközben billentyűkön is játszom.
Az énekhang és billentyűjátékkal azonos időben beszélem el tehát a Magtár költemény gyűjtemény 3. kötetét, az ötlet úgy indult, mi lenne, ha lemezt készítenék hozzá. Így lett előbb lemez, aztán video CD belőle. Utóbbit az hozta magával, hogy a szöveg jelenléte, illetve folyamatos mozgása a beszélő, elbeszélő hang idejében segítene az értő, értelmező tudatnak, szemnek is a fül mellé. A megértést tehát elősegítené a szavak látványban megjelenése, hiszen a bonyolult rímfolyam a félreérthetőség vagy a szó ki nem hallása miatt megköveteli ezt. Így lett lepergetve a hangosan elbeszélt könyv szövegben is a néző, hallgató figyelő, szemlélő előtt. Az énekhanggal és billentyűjátékkal (zongora, szintetizátor) tűzdelt elbeszélés jót tett, hangulatban, térben is, időben is tágított, gazdagított, telítette a szöveget, megtöltötte, segített felszínre hozni olyan tartalmakat is, amelyek rejtve vannak, kimondatlan bennünk a kimondottak mögött. Legalábbis az érzékelésnek rétegeltebb skáláján történik így a több médiumba ágyazott megjelenítés. Másrészt, mivel a kötetek első szövegei egy vonat úton Sepsiszentgyörgytől Budapestig láttak napvilágot, a fokozatosan elhagyott táj lenyomataként kerülve papírra, és innen bontakoztak tovább, a szöveg képben való mozgása visszaadta a vonat folyamatos haladását. Ahogy a vonat haladt, úgy pörögnek a szavak is szemünk előtt.
A Magtár 1-2-3 kötet verses könyvei mek-en olvashatóak, letölthetőek,
Magtár /Emlék egy tárgyról/http://mek.oszk.hu/14300/14339
Magtár /Méreg zsákból/http://mek.oszk.hu/14300/14340
Magtár /Emberkutya, avagy Padlizsán, a pukedli zsán/http://mek.oszk.hu/14300/14341
ahogy néhányat a többi könyveim esetében is, ezeket a könyveket 1-1 példányban saját kézzel kötöttem, vasaltam, ragasztottam egyenként illesztve egymáshoz a lapokat.
Ez a kiállítás kicsit könyvbemutató is tehát, debütálok 3 új műfajjal egyben ezen a kiállításon. Magtár hangos-könyvvel, festményekkel és zenei munkáimmal, utóbbi szervesen beágyazottan a rajzokkal, animációkkal és költészettel, azaz szoros összefüggésben a képzőművész-filmes munkáimmal. Mindhárom műfajjal először lépek színre, mutatkozom be, a 27 év alkotói utamon.
A 3 műfaj tehát:
1. festményeim lesznek a falakon, link a honlapomról ezekből ízelítőül: http://becseyzsuzsa.hupont.hu/14/kepzomuveszet
http://becseyzsuzsa.hupont.hu/45/kepzomuveszet-22016-festeszet
http://becseyzsuzsa.hupont.hu/46/kepzomuveszet-32016-festeszet
http://becseyzsuzsa.hupont.hu/47/kepzomuveszet-42016-festeszet
https://youtu.be/vlVKajLjnSU Samu keresztelőjére ajándék videó CD 2.
https://www.youtube.com/watch?v=Qe2iiw3qtmI schőne chambre, schőne monde
https://www.youtube.com/watch?v=aAUAPWwRAUw hejlik a ló lá, hajlik a só
https://www.youtube.com/watch?v=H1I7xKjO6Lw&t=60s háj jüháláki láj
https://www.youtube.com/watch?v=oC7O3XN9XZA&t=108s jö uá lá vá lo
https://www.youtube.com/watch?v=GXTjh8U6yt4&t=189s háj lőme lá
https://www.youtube.com/watch?v=ijl4hMl0XQk&t=1s hej hó, hái ló
https://www.youtube.com/watch?v=vDBWnDE24s0 kolácsnyiková követ
https://www.youtube.com/watch?v=QVuLFEXwURY jani jön
https://www.youtube.com/watch?v=aP7eweEOmQM könyvek könyve
https://www.youtube.com/watch?v=pvSiarhQ6co ló lesz ló
https://www.youtube.com/watch?v=ZIDfVadY8us uá tütü e louán szőr
https://www.youtube.com/watch?v=vfzCsIM-KjY holdjáró kutyák
https://www.youtube.com/watch?v=0Ri-4TJ1z90 katekito három szólamú játék
https://www.youtube.com/watch?v=KrXpSil3dFw vonal és eseményanimációk spontán zenével
https://www.youtube.com/watch?v=QO2L1N2kwx0 nagy tehén kis fekély
https://www.youtube.com/watch?v=zeB4wzr0ZEI csipe csapat
https://www.youtube.com/watch?v=zTO5qP0YzHQ hi nyá totá
https://www.youtube.com/watch?v=uqLtve8e2mQ ki kárrr
https://www.youtube.com/watch?v=Ui5sAfVCLDg
„Emberkutya, avagy Padlizsán a pukedli zsán”, Magtár 3. hangoskönyv 5. rész
(tehát maga a kiállítás anyaga: animációk kivetítve és a festmények kihelyezve a falon.)
(szabad improvizációs koncert játékom képezi, teszi ki tulajdonképpen a valós időben történő kiállítás megnyitót, végén a megnyitó beszéddel, felolvasással, vagy amit szeretnél, kényelmes neked.)
A megnyitó menete egyelőre így nézne ki:
Ezúttal 1-max 1,5 óra hosszára tervezem.
Amíg érkeznek az emberek (ha lesznek, remélhetően), 10-12 percnyi hosszig kb. mennek hangos-vetítéssel az animációk, illetve lehet nézegetni a 3 teremben a kiállított anyagokat (idő közben már csak 2 terem, közben leválasztottak, megszüntettek egyet) (ahol a koncert bemutató lesz, ott a sötét térből megvilágított festmény-képeket), majd az animációk hangjai levevődnek, és a lesötétített tér részben kis ráirányuló fénnyel beállva a zongora, hozzá illesztve énekhez mikrofon, szintetizátorhoz is egy állvány mikrofon, így fogom az 50-60 perces koncertet előadni. (mielőtt elkezdeném, a kiállítás szervezője fogja beharangozni a koncertet és az azt követő megnyitót, pár szóval, hogy ki fogja megnyitni, ilyesmi). Amikor ez lezárult, és felállok, akkor lehet még több fényt kapcsolni a teremben, és jöhet az, aki végül megnyitja a kiállításom… mégis hogy mit látunk, hallunk itt, mi ez az egész.
Eddig még minden koncertemnek, amit otthon alkottam az 1-2-3 órás leültömben, sajátos, egyedi és egyszeri, a véletlen minden pontjában ott és akkor aktuális, élő üzenete volt, csak bízni tudok abban, hogy ez a sajátosság nem hagy cserben, és a nyilvános helyszínen is megtörténik majd. Általában a zenészek nem szeretnek kockáztatni, és ilyen improvizációt nem vállalnak be, inkább előre elkészült, vagy részben előre készült, de legalábbis körvonalaiban tervezett anyaggal állnak ki, én most mégis meg fogom ezt tenni, és előre nem készült anyaggal, a semmiből fogom hagyni kibontakozni a zenét ebben a szabad improvizációban.
Tudsz-e, ráérsz-e megnyitni, sokat nem kell foglalkoznod velük, hiszen csak egy kis kitérő, bővítés az eddigiek mellett. Ahol a képzőművészet, költészet, film és most már a zene is részemről (eddig mások zenéjét használtam fel a munkáimhoz), szorosan egybefonódik, hiszen most már a játék folyamában komponált nyelvjátékok a zenéimben is, mint énekelt játékok, megjelennek, fel-felbukkannak olykor-olykor, szabad improvizációs előadásban születve. Tehát egy közegben jelenik meg az irodalom, zene + rajzok, képzőművészet, mindez mozgóképben, animációkban csúcsosodva, egyesülve. Vannak olyan munkáim, ez is fontos, új jelleg az eddigiekhez képest, hogy a rajz megszületésével együtt alakul, ölt formát a zene is. Akartam ilyenből is mintát a megnyitóra elsőre, hogy rajzol a kéz, és közben játszom rá zenét, azaz grafikus kottára „íródott” volna a helyszínen a zene, ott és akkor született volna a játék, de lemondtam róla, részben a labilis technika miatt, kellett volna technikus szakember, aki a rajzokkal bánik, egymás után vetít, stb., ehhez különös precizitás kellett volna a képek és szabad improvizációban a vonallal haladó zene kialakítás miatt, ezáltal bemutatandó a kötött improvizációtól való utat a részben szabad vagy a teljesen szabad improvizációig. Sőt, egy egész koncepciót dolgoztam erre ki, egy folyamatot, az egyszerű formáktól a mesefolyamig, az egyszerű állatfigura formától egy festményig, a benne megmutatkozó történet leképezéséig, ezt tetőzve pedig az animáció közvetlen, szoros kölcsönhatásban egymásra épülő, egymásba ágyazódó kapcsolatát mutattam volna meg a zenével. Így csupán ízelítőül lesz vetítve 2-3 kész darab, mely ezzel a technikával született, ami korántsem adja azt az érzetet, mintha mindez spontán ott és akkor történt volna. Marad a szabad improvizációs koncert a festményeim és egyéb, pl. agyagvarrás munkák, könyvek, animációs filmek társaságában, és teljességében szabadon fog történni valami ott és akkor, abban az 50-60 percben. De inkább azt hiszem, fenti koncepciós elméletem kifogás keresései pusztán ürügy, kibúvó arra a titkos vágyra, kihívásra, hogy minden előzetes sallang, elvárás, teher ráaggatás mentesen teljes szabadságban, kötöttség nélkül zenéljek. Először nyilvánosság előtt történjen meg a koncert szabadon, minden kötöttség nélkül, teljes nyugalmi koncentrációban, ott és akkor átadva magam a pillanatnak, az ismeretlennek, részesévé váljak valami egyszeri és megismételhetetlennek. Lenni és nem lenni egyszerre, akárcsak az igaz mesében.
Nem szerettelek volna nagyon terhelni, csak amennyi belefér, de tudod, hogy ez nekem nem sikerül. Azért mégis... nem szükséges mindent elolvasni és meghallgatni, csak ízelítőül, amennyi szükséges vagy lehetséges. Ha jól emlékszem, most március 14-ére 18 órára van betervezve a kiállítás megnyitó időpontja.
No, de ha eleged lett belőlem, is abszolút megértem.
közben lett 2 honlapom, linkek:
(a Zenegömbben a 2016 demo anyagba hallgass bele, ha időd engedi,
a másikban a bal oldali menü pontokra kattanva lehet ismerkedni a munkákkal)
(… a Zenegömb honlapom valószínűleg 2017. március 15-20 után már nem lesz elérhető, mivel az ininet ingyenes szolgáltatását megszűnteti. Nem sokáig örülhettem, 1-2 hónapig élt. Talán a közeljövőben elérhető lesz más formában, linken, honlap címen.)
üdv
ölellek,
Zsuzsa
Budapest, 2017.02.25.